بصیرت عاشورا

تکبر؛پرتگاه سقوط

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۸:۱۹ ب.ظ

روایت است وقتی در سماوات وحی شد که ما یکی از شما را بیرون میکنیم ، وحشت در سرتاسر ملائکه و عالم ملکوت افتاد،سراسر ملکوت به اضطراب افتادند. لذا ملائکه دوتا دوتا ، سه تا سه تا به هم میرسیدند و با هم عهد می بستند که بالاخره بین ما دوتا یا من هستم یا تو هستی و یا هیچ کداممان نیست. اگر هیچ کداممان نبودیم که الحمدلله و اگر من باشم و از درگاه خداوند رانده شدم،من را شفاعت کنید. همه با هم عهد و پیمان بستند. روایت دارد تنها کسی که با هیچ کس عهد و پیمان نبست همین ابلیس بود. گفت:ما که نیستیم. حال با چه تضمینی این حرف را زد؟

من کسی هستم که شش هزار سال یک ذکرم طول کشیده است،مگر می شود که من از درگاه خداوند رانده شوم؟ این همان کبر است که ابلیس گرفتارش شد. خداوند در سوره مبارکه اعراف آیه ی 146 میفرماید: "سَأَصْرِفُ عَنْ آیَاتِیَ الَّذِینَ یَتَکَبَّرُونَ فِی الأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَإِن یَرَوْاْ کُلَّ آیَةٍ لاَّ یُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لاَ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً وَإِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلاً ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَکَانُواْ عَنْهَا غَافِلِینَ" . به زودى کسانى را که در زمین بناحق تکبر مى‏ورزند از آیاتم رویگردان سازم [به طورى که] اگر هر نشانه‏اى را [از قدرت من] بنگرند بدان ایمان نیاورند و اگر راه صواب را ببینند آن را برنگزینند و اگر راه گمراهى را ببینند آن را راه خود قرار دهند این بدان سبب است که آنان آیات ما را دروغ انگاشته و غفلت ورزیدند.

ابلیس از همان اول آنقدر احمق نبود. اگر از اول احمق بود،چطور ملائکه انتخابش کرده و واعظ خودشان کرده بودند؟ ابلیس همان کسی بود که ملائکه را موعظه میکرد. اما همین کبر و غرور موجب خذلان و بدبختی اش شد. وقتی خطاب آمد که سجده کنید و  او این کار را نکرد،خداوند فرمود: "أستکبرتَ" . آیا کبر ورزیدی؟ گفت: سجده نمیکنم و بعد در تاریکی های سختی افتاد،علم و عبادتش به ضررش شد. همان کسی که زمانی ملائکه را وعظ می کرد و آنها از این مواعظ حظ و بهره می بردند به جایی رسید که عامل گمراهی و بدبختی انسانها شد و قسم خورد که همه را گمراه خواهد کرد.

این روایت کاملا با سرگذشت برخی از شخصیت های نظام و انقلاب ما تطبیق دارد. در انقلاب ما بودند و هستند کسانی که با به رخ کشیدن مبارزات قبل از انقلاب و یار امام بودن خیالِ تاراج انقلاب و کشور را داشته و دارند و گویی اینها وارث انقلاب هستند و باید بر گُرده ی مردم ولو با تفکرات ضد انقلابی و ضد خط امامی سوار شوند. آری همین تکبر و خود بزرگ بینی است که انسان را به پرتگاه سقوط می کشاند و باعث میشود شخص به جایی برسد که عامل گمراهی دیگران نیز شود.

همین تکبر باعث شد کسی که امام او را حاصل عمر خود می خواند و قائم مقام رهبری هم بود در مقابل امام امت بایستد و خانه اش محلی برای رفت و آمد منافقینی شود که هزاران نفر از زنان و مردان این نظام را به شهادت رساندند. کسی که سابقه ی زیادی در مبارزه با شاه داشت و زندان ها رفته و شکنجه ها دیده بود،وقتی در مقابل فرمان و نصایح امام سر تعظیم فرود نیاورد کارش به جایی میرسد که مرجع تقلید و پیشوای گمراهان میشود.

همین تکبر باعث شد کسی که ادعای یار امام بودنش گوش فلک را کَر کرده است به جایی برسد که در سال 88 به همراه زن و فرزندانش علیه نظام اسلامی به پا خیزد و انقلاب را متهم به تقلب کند و حرف ها و سخنانشان منجر به خیابان آمدن عده ای و به آتش کشیدن بیت المال شود. فرزندانش انقلاب را ارث هزار فامیل تصور کرده و پدر را ستون انقلاب معرفی کنند.همین غرور است که باعث میشود خود را بالاتر از امام بدانی و به طور آشکار و نهان علیه مواضع امام امت موضع گیری کنی. وقتی آن روز ابلیس عامل گمراهی انسانها شد و علیه حق طلبان جبهه گیری کرد،روزی هم فرا رسید که شخصی هم زبان با عوامل رژیم صهیونیستی و رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس و بزرگان وهابیت و در یک کلام تمام جنایتکاران عالم و دشمنان اسلام علیه نظام مظلوم سوریه موضعگیری و آن را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کند.

متاسفانه سوابق انقلابی برخی از شخصیت های نظام به سان کوهی از هیزم است که در گذر زمان با کمترین جرقه به آتش کشیده شده است و ایشان را سوزانده است.

و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین و لا یزید الظالمین الا خسارا؛  و از قرآن آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی افزاید. سوره ی اسراء، آیه ی 82.

 

منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران و ایران فردا

http://iusnews.ir/?pageid=21191&%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%C2%AB%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%B3%C2%BB%20%D9%88%20%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%20%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C%20%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7&1392-06-18

 

http://ifpress.ir/News/3236/%D8%AA%DA%A9%D8%A8%D8%B1%D8%9B%D9%BE%D8%B1%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D8%A7

۹۲/۰۶/۱۶
مصطفی گرجی

لبیک  (۱۰)

دعا میکنم هیچ وقت گرفتار تکبر نشویم..که آخرش بعد آن همه خدمت ،نتیجه اش بشود زدن یک سری حرفهای غریب،بشود ظلم،بشود ستم، باحرف هم میشود ظلم کرد با حرف ناحق و دروغ هم ب درجه ظالم بودن نائل میایم. .و همه اینا بدتره وقتی گروهی چشم ب دهان مبارک دوخته باشن. .باورشان میشه حرف ناحق. .پا کج میزارن. .همش هم. . از سر تکبر . .خدا مارا حفظ کند از تکبر. .
.. و من الله توفیق ..
۰۲ مهر ۹۲ ، ۱۰:۲۵ امضا محفوظ
اووووووووووف
چه عکس میکروفونی!
۱۰ مهر ۹۲ ، ۰۱:۳۲ فدایی گل زهرا
سلام مطالب مختصر مفیدی دارید ... خوشحال می شوم از وبگاه بنده بازدید کنید موافق بودید تبادل لینک کنیم..
۱۴ مهر ۹۲ ، ۱۲:۱۱ سجاد عبدی
نفرین بر آن محرم نامحرم
که زهر جفا را نه در جام تو
که در کام ما ریخت
شهادت جواد الائمه بر شما تسلیت باد...

▌║█║YA HOO 110©sajjadabdi ▌║█║
ممنون میشم لطف کنید 4 مطلب آخر وبلاگم تحت عنوان(کنترل جمعیت) رو بخونید و نظرتونو بگید برام.
۰۷ آذر ۹۲ ، ۱۱:۴۴ سجاد هاشمی
عرض سلام
با نقد تصویری فیلم سقوط کاخ سفید به روزم
حتما نگاه کنید .
۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۸:۰۳ روح الله فاضل
سلام علیکم
برخلاف بسیاری از وبلاگهایی که همه روزه می بینم و متاسفانه چنگی به دل نمی زنند، از وبلاگ شما بسیار خوشم آمد که این امر می تواند به دلیل مطالب تولیدی و البته مفیدتان باشد... نمی دانم چرا این وبلاگ این قدر دیر به روز می شود تقریبا هر ماه یک مطلب در وبلاگ قرار داده اید که این حقیقتا بد است!
پاسخ:
سلام
نظر لطفتونه
متاسفانه حوسله نوشتن ندارم
خسته ام ..........
واقعا عالی بود احسنت
دلم به عشق وصل تو خمار شد نیامدی
و آسمان شهر ما غبار شد نیامدی
غروب خستة دلم چه شد طلوع روشن
و ماه هم در آسمان چه تار شد نیامدی
امیر بی‌قرینه‌ام کجاست روز وصل تو
و دل بدون عشق، تار و مار شد نیامدی
کلام ناب مرتضی چه دیر شد ظهور تو
و روز هجر، بی‌شعار شد نیامدی
سلام صبح فاطمه به آن دو چشم مست تو
و دوری‌ات بلند مثل روزگار شد نیامدی

التماس دعا
یا زهرا
۱۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۵۰ نرگس روزبهانی
خوب پس!
این جمله ای بود که یکی از دوستام وقتی شیرفهم می شد می گفت.میگم وب منم هستا!بیایین خوشال میشم.

لبیک

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.